.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سردار باقرزاده ؛
هركس مجاز به اظهار‌نظر در مورد پايان‌جنگ نيست
در مورد تصميم‌گيري پايان جنگ هم بگوييم چون در سطح استراتژيك صورت مي‌گرفت بنابراين افرادي كه آن زمان در سطح استراتژيك تصميم گيرنده بودند كه تعداد آنها انگشت شمار نيز است امروز مي‌توانند اظهار نظر كنند، در غير اين صورت كسي در اين حوزه صلاحيت اظهار نظر ندارد.
هركس مجاز به اظهار‌نظر در مورد پايان‌جنگ نيست

رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گفت: افرادي كه در زمان جنگ در سطح استراتژيك تصميم گيرنده بودندكه تعداد آنها انگشت شمار نيز است، بايد در مورد پايان جنگ اظهار نظر كنند و اگر اين‌ها جايي تعارض هم پيدا كنند بايد خودشان بنشينند و آن را حل كنند، يعني هر كسي مجاز به ورود و اظهار نظر نيست، بنده شخصا صلاحيت اظهار نظر ندارم.

سردار سيد محمد باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا ، به مناسبت هفته دفاع مقدس در تعريف از ناگفته‌هاي جنگ ، اظهار داشت: وقتي ناگفته‌هاي جنگ مطرح مي‌شود ،منظور آن اسراري نيست كه مي‌خواهيم آن را پنهان كنيم، بلكه مسائلي است كه بنابر مصالحي در همان زمان بايد پنهان نگه داشته مي‌شد. به هر حال جنگ يك حقيقتي بود كه در جامعه ظهور و بروز پيدا كرده و همه نيز به نحوي در آن نقش‌آفريني كردند.

وي با بيان اينكه همواره در سطح تصميم‌گيري و تصميم‌سازي به دليل مصالح كشور ملاحظاتي مطرح است و كسي هم منكر آن نيست،گفت: ما در مقطعي بنابر ملاحظاتي چه بسا مجبور بوديم يك اقدامي را براي دفاع از كشور به عمل بياوريم، البته نه از بابت اينكه آن كار خطا باشد، خطا نبوده؛ بلكه اگر دشمن مي‌فهميد ما را از آن محروم مي‌كرد.

رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در همين رابطه ادامه داد: فرض كنيد ما مي‌خواستيم از منبعي سلاح تهيه كنيم، با كشوري وارد مذاكره مي‌شديم، اگر دشمن مي‌فهميد ممكن بود براي آن قرار داد مانعي ايجاد كند و يا بحث تهيه مايحتاج رزمندگان از سلاح و سوخت تا كلاه، پوتين، لباس و... ؛ علي القاعده اين گونه مسائل در زمان جنگ جزء ناگفته‌ها بود.
وي افزود: اما منظور از ناگفته‌هاي جنگ امروز مي‌تواند آن چيزهايي باشد كه ممكن است براي عده‌اي مجهول مانده باشد، اين مسائل را هم بايد براي آنها توضيح داد تا مشخص شود و ابهام نداشته باشند، مثلا چرا در فلان عمليات ما به غرب رفتيم، چرا به منطقه جنوب آمديم چرا از جبهه شمالي حمله كرديم؛ اين‌ها را بايد فرماندهان تشريح كنند.
باقرزاده تصريح كرد: البته بخشي از اين ناگفته‌هاي جنگ خاطراتي است كه هنوز رزمندگان نگفته‌اند، خاطرت شخصي آنها و صحنه‌اي از جنگ را كه شاهد آن بودند، اين‌ها بايد بيان شود زيرا كسي به غير از رزمندگان دوران دفاع مقدس از آن خبر ندارند و حتي فرماندهان، مسوولين، دستگاه‌هاي تبليغي و فرهنگي در جريان نيستند.

وي افززود: خاطرات شخصي هم جز ناگفته‌هاي جنگ است كه اگر بيان نشود هميشه جزو ناگفته‌ها مي‌ماند.

رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس تصريح كرد:ما به تعداد رزمندگاني كه در جبهه‌ها داشتيم (نزديك به 5 ميليون نفر كه در جنگ شركت كردند) ناگفته مي‌توانيم داشته باشيم.
وي گفت: ناگفته‌هاي جنگ به اين معنا نيست كه ما اسرار پنهان جنگ را مي‌خواهيم الزاما واكاوي كنيم، اسرار پنهاني جنگ هر چه بوده روشن شده و تقريبا معلوم است چه اتفاقاتي افتاده است.
باقرزاده ادامه داد: البته بعضي از جفا‌ها در جنگ را هنوز نگفته‌ايم، برخي از دسيسه‌هاي دشمن‌ها را نتوانسته‌ايم مستند كنيم، دسيسه‌هايي كه در خارج از مرزها عليه كشور ما در كشورهاي منطقه و اروپايي طرح‌ريزي مي‌شد، توطئه‌هايي كه صورت مي‌گرفت تا ما را از پيروزي محروم كنند، تلاش‌هاي سياسي و اقتصادي و حمايت‌هايي كه از صدام صورت مي‌گرفت.
وي افزود: هنوز ما نتوانسته‌ايم اسناد و مدارك همه شركت‌هايي كه به صدام سلاح شيميايي و تجهيزات دادند را به طور كامل احصاء كنيم، پس در اين بخش ناگفته‌هايي وجود دارد كه بايد بيان شود.

رئيس بنياد حفظ آثار ادامه داد: اتفاق عجيبي در جنگ ما افتاده، جنگ دو چهره دارد يك بخش آن اين است كه شماها مي‌بينيد و بخشي هم در سمت دشمن اتفاقي مي‌افتد، آنچه در قسمت دشمن اتفاق افتاده را آيا ما خبر داريم؟ بعيد است.

وي گفت: پس از صدام آمريكايي‌ها به عراق آمدند و حتي نگذاشتند دادگاه صدام رسانه‌اي شود م،علوم مي‌شود يك نقطه اشتراك با صدام داشتند و آن نقطه اشتراك مانع شد كه حقايق را بيان كنند.
باقرزاده در مورد اظهار نظر هايي كه در خصوص اتمام جنگ و بحث آتش بس مطرح مي‌شود گفت: آنها روشن شده و چيزي نمانده است، يا در اظهارات آقاي هاشمي بيان شده و يا در اظهارات آقاي رضايي و باقي فرماندهان آمده است، نكته يا حلقه‌ي مفقوده‌اي نمانده است.

وي در عين‌حال تصريح كرد: البته در مورد تصميم‌گيري پايان جنگ هم بگوييم چون در سطح استراتژيك صورت مي‌گرفت بنابراين افرادي كه آن زمان در سطح استراتژيك تصميم گيرنده بودند امروز مي‌توانند اظهار نظر كنند، در غير اين صورت كسي در اين حوزه صلاحيت اظهار نظر ندارد.

رئيس بنياد حفظ آثار افزود: همين افراد كه تعداد آنها انگشت شمار نيز است بايد در مورد پايان جنگ اظهار نظر كنند و اگر اين‌ها جايي تعارض هم پيدا كنند بايد خودشان بنشينند و آن را حل كنند، يعني هر كسي مجاز به ورود و اظهار نظر نيست، بنده شخصا صلاحيت اظهار نظر ندارم.
وي خبرداد: البته فيلمي را بنياد حفظ آثار درهمين مورد تهيه كرده است به نام” خاكستر ققنوس” كه با برخي شخصيت‌ها نيز مصاحبه كرده‌ايم.
وي با بيان اينكه جانبازان و شهدا آثار معنوي جنگ هستند و بايد به آنها توجه شود گفت: انديشه‌ها و عملكرد اين عزيزان و حتي نظام جمهوري اسلامي از آثار جنگ به شمار مي‌آيد كه بايد به آن‌ها پرداخته شود، زيرا اگر دفاع مقدس شكل نمي‌گرفت جمهوري اسلامي نيز ديگر وجود نداشت.
باقرزاده تصريح كرد: براي ثبت ارزش‌هاي جنگ بايد با كساني كه اين ارزش‌ها را خلق كردند صحبت كرد، اما بايد اعتراف كرد كه هنوز نتوانسته‌ايم خاطرات همه جانبازان را بگيريم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.048 seconds.